Siirry pääsisältöön

Avoimet oppimateriaalit: Etusivu

Oppaan sisältö

Avoimet oppimateriaalit on tarkoitettu oppimisen mahdollistajaksi ja opetuksen tueksi. Aineistoja voi käyttää maksutta muun muassa avoimessa ja tutkintoon johtavassa koulutuksessa, omaehtoisessa opiskelussa sekä osaamisen kehittämisessä työpaikoilla.

Tämä opas vastaa kysymyksiin:

  • Mitä ovat avoimet oppimateriaalit?
  • Mistä löydät avoimia oppimateriaaleja?
  • Miten käytät avoimia oppimateriaaleja?
  • Miten teet oppimateriaaleja avoimesti?
  • Mitä tarkoittavat tekijänoikeudet ja CC-lisenssit?

Tärkeät käsitteet

Avoimet oppimateriaalit ovat opetuksen, oppimisen ja osaamisen kehittämisen tueksi tehtyjä aineistoja. Ne syntyvät usein esimerkiksi silloin, kun tekijä huomaa, että

  • sopivaa aineistoa ei ole saatavilla
  • aineistoa on, mutta se on suunnattu toiselle kohderyhmälle
  • tieto on hajallaan.

Voidaankin sanoa, että avoin oppimateriaali täyttää tietoaukon.

Materiaalit ovat kaikkien vapaasti ja maksutta saatavilla sekä siksi yleensä sähköisessä muodossa (linkki näin luot -sivulle). Niitä saa käyttää, muokata ja jakaa tekijän antamien käyttöoikeuksien rajoissa. Tekijä ilmoittaa käyttöoikeudet avoimella lisenssillä. Katso ohjeita Tekijänoikeudet ja Creative Commos lisenssit -välilehdeltä.

 

Mitä avoimuus tarkoittaa?

David Wiley (2009, 2014) kuvaa avoimuutta "viiden ärrän" avulla: Retain (tallentaa), Reuse (käyttää), Revise (muuttaa), Remix (yhdistää) ja Redistribute (jakaa). Avoimuuteen sisältyy siis ajatus siitä, että käyttäjät muokkaavat ja kehittävät aineistoja omiin tarpeisiinsa ja jakavat niitä eteenpäin.

Parhaimmillaan aineistot kasvavat aina uusiin tarkoituksiin ja auttavat yhä uusia ihmisiä oppimaan. Tätä avointen oppimateriaalien jatkuvaa jalostumista kuvaa avoimen oppimateriaalin kasvukehä, joka perustuu edellä mainittuun Wileyn avoimuuden määritelmään.

 

Avoin oppimateriaali kasvaa, kun sitä käytetään, muokataan, kehitetään ja jaetaan edelleen.

 

Avoimet oppimateriaalit Xamkissa

Xamkissa on tehty pitkään töitä oppimisen avoimuuden edistämiseksi. Vuonna 2022 valmistui Xamkin avoimen oppimateriaalin ohjelma, joka on linjaus oppimateriaaleista ja niiden tekemiseen saatavasta tuesta.

Ohjelma määrittelee avoimen oppimateriaalin täysin itsenäisesti toimivaksi tietosisällöksi. Käytännössä se tarkoittaa, että oppimateriaali soveltuu myös itsenäiseen opiskeluun. Opetusmateriaali on sen sijaan sellaista aineistoa, jota opettaja jakaa ohjatuissa tilanteissa oppimisympäristöissä. (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu 2022).

Pitkäjänteinen työ avoimuuden lisäämiseksi on tuottanut myös tulosta: viimeisimmässä avoimen tieteen seurannassa Xamk nousi korkeimmalle tasolle 5.

Katso avoimen oppimateriaalin hyödyt ja vinkit niiden tekemiseen Tee avoimia oppimateriaaleja -välilehdeltä.

 


Lähteet:

David Wiley. 2009. Defining "open"CC BY 4.0.

David Wiley. 2014. Clarifying the 5th RCC BY 4.0.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. 2022. Avoimen oppimateriaalin ohjelmaCC BY 4.0.

Avoimet opetus- ja oppimiskäytänteet ovat käytänteitä, joilla opetuksesta ja oppimisesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa (Avoin tiede 2025). Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi:

  • vertaisoppiminen
  • opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden, opettajien ja muiden tahojen yhteistyönä
  • opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun
  • oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC-kurssit)
  • opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunnitelmat, arviointimenetelmät, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta)
  • avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).

 


Lähteet:

Avoin tiede. 2025. Oppimisen avoimuusCC BY 4.0.

Avoimen oppimisen tavoitteena on, että jokaisella on mahdollisuus oppia. Siinä hyödynnetään usein digitaalista teknologiaa, mikä madaltaa oppimisen esteitä sekä lisää saavutettavuutta, esteettömyyttä ja oppimista tukevien sisältöjen tarjontaa. (Avoin tiede 2025.)

Avoin oppiminen monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä (Avoin tiede 2025). Avoin oppiminen nostaa oppijan oman oppimisensa keskiöön aktiiviseksi toimijaksi ja oman oppimisensa omistajaksi.

Kansainvälisissä yhteyksissä painotetaan yleensä enemmän opetuksen järjestäjän merkitystä. Esimerkiksi englannin kielessä käytetään tässä yhteydessä käsitettä "Open Education". (Tieteen termipankki 2020.)

 


Lähteet:

Avoin tiede. 2025. Oppimisen avoimuus. CC BY 4.0.

Tieteen termipankki. 2020. Avoin tiede:avoin oppiminen. CC BY-SA 3.0.

Tietoa tästä oppaasta

Oppaan tekijät

Terhi Kaipainen, tietoasiantuntija, Xamk

terhi.kaipainen@xamk.fi

Pauliina Rahunen, tuottaja, Xamk

pauliina.rahunen@xamk.fi

Oppaan lisensointi

Opas on lisensoitu avoimella lisenssillä CC BY-SA 4.0.

Voit kopioida oppaan tai sen osia organisaatiosi LibGuides-alustalle. Muista mainita alkuperäinen opas ja sen tekijät. Lisensoi tuotos samalla lisenssillä.

 

Oppaan tausta

Tämän oppaan tekemisessä on hyödynnetty Laurean avointen oppimateriaalin opasta (CC BY-SA 4.0), jonka ovat tehneet Aino Helariutta ja Terhi Kaipainen avoimen tieteen kansallisessa koordinaatiossa osana avoimen oppimisen asiantuntijaryhmän työskentelyä.

""

Saavutettavuusseloste | Accessibility statement