Avoimista oppimateriaaleista hyötyvät niin tekijät, oppijat kuin opettajatkin. Ihmisten kautta hyöty ulottuu organisaatioihin asti: avointa materiaalia voi käyttää esimerkiksi henkilöstökoulutusten tukena.
Hyödyt tekijälle:
Hyödyt opettajalle:
Hyödyt oppijalle:
Avoimien oppimateriaalien suunnittelussa voi karkeasti tunnistaa neljä vaihetta. Seuraava teksti perustuu Suunnittelusta-blogiartikkeliin (Rahunen 2025).
aiheesta ei ole olemassa ajantasaista oppimateriaalia
materiaalia on, mutta kohderyhmä tai näkökulma on väärä
materiaalia on, mutta se on hajallaan.
Onpa aiheesi miten hyvä tahansa, kiinnitä alusta asti huomiota sen rajaamiseen. Rajauksen tekeminen on luonteeltaan prosessi: aihe täsmentyy sitä mukaa, kun suunnittelu ja sisällöntuotanto etenevät.
Pysähdy siis aika ajoin pohtimaan, mitä olet tekemässä, kenelle ja miksi. Anna jonkun ulkopuolisen myös lukea käsikirjoitustasi. Samalla saat arvokasta palautetta myös siitä, onko sisältö ymmärrettävää.
On helpompi kirjoittaa, kun tietää, kenelle kirjoittaa. Kohderyhmää voi haarukoida kysymällä, kuka aineistoa lukee, katsoo tai kuuntelee.
Avuksi voi luoda myös asiakaspersoonan tai pari. Asiakaspersoonan helppo kaava:
Anna hahmolle nimi.
Kuvaile hahmoa:
ikä, ammatti, perhe, asuinpaikka
mielenkiinnon kohteet, harrastukset.
Kerro, miten ja miksi hahmo käyttää oppimateriaalia.
Piirrä hahmosta kuva tai pyydä esim. tekoälyä luomaan se.
tietää tai muistaa jotain
ymmärtää, miksi jotain tapahtuu
soveltaa opittua
analysoida ja vertailla asioita
arvioida, selittää ja perustella asioita
luoda uutta opitun perusteella.
Oppimateriaalin tekijälle oppimistavoitteet ovat työkalu aineiston laadun arviointiin työn edetessä: voiko asetetun oppimistavoitteen saavuttaa juuri tämän materiaalin avulla?
Viimeistään tässä kohti voi miettiä oppimateriaalin tarkoitusta ja kysyä, mitä tekeillä olevalla oppimateriaalilla voi tehdä. Sopiiko materiaali itsenäiseen opiskeluun? Sopiiko materiaali oppimisen tueksi mutta vaatii opettajan läsnäolon.
Jos teet materiaalia esimerkiksi kollegojesi kanssa, suunnitteluvaiheessa on hyvä sopia materiaalin avaamisesta, julkaisupaikasta ja käytettävästä lisenssistä. Suositeltavaa on myös kirjata sovitut asiat suunnitelmaksi ja hyväksyttää se kaikilla. (Avoin tiede 2022.)
Suunnitelmalle sopiva mitta on liuska tai pari. Jos teet materiaalia yksin, voit kirjata tiedot vapaamuotoisesti.
Lähteet:
Avoin tiede. 2022. Miten huomioit tekijänoikeuden julkaistessasi avoimia oppimateriaaleja? CC BY 4.0.
Rahunen, P. 2025. Suunnittelusta. Avoimista-blogi. CC BY-SA 4.0.
Avointen oppimateriaalien tekemistä ohjaavat kansalliset laatukriteerit (Avoin tiede 2023). Laatukriteereitä on viisi: sisältö, oppimis- ja opetusmenetelmät, käytettävyys ja saavutettavuus, löydettävyys ja jakaminen sekä elinkaari ja muokattavuus.
Jokaisella kriteerillä on useampia osatekijöitä, jotka jakautuvat perustasolle, kehittyneelle tasolle ja edistyneelle tasolle. Perustasoa voidaan pitää hyvänä miniminä.
Seuraavassa listauksessa on perustason kriteerit ja muutama nosto ylempien tasojen kriteereistä. Tarkemmin kriteereihin voi tutustua Avoimen tieteen sivuilla.
1. Sisältö on luotettavaa.
Oppimateriaali täyttää tämän laatukriteerin, kun
Myös ylempien tasojen kriteerit on helppo toteuttaa. Vertaisarviointia voi pyytää esimerkiksi kollegalta. Jos oppimateriaali julkaistaan julkaisusarjassa, arviointi toteutuu sitä kautta. Eduksi on, että materiaalissa hyödyntää muita avoimesti saatavilla olevia lähteitä ja kokoaa materiaaliin esimerkiksi linkkejä avoimesti saatavilla olevan lisätiedon äärelle.
2. Materiaalia voi käyttää monipuolisesti opetuksen ja oppimisen tukena.
Tämän kriteerin perustasolla edellytetään, että
Edistyneemmissä materiaaleissa on osallistavaa sisältöä ja esimerkiksi arvioinnin mahdollisuuksia ja erilaisia oppimistilanteita on avattu.
3. Materiaali on saavutettavaa.
Tämän kriteerin perustasolle on nostettu nämä asiat:
4. Materiaali on helppo löytää ja jakaa.
Tämän kriteerin kohdalla on hyvä muistaa
5. Materiaalia pidetään yllä ja päivitetään.
Tässä kriteerissä perustasolla on vain yksi vaade: ilmoittaa hyödynnettyjen sisältöjen tekijät selkeästi. Oppija voi kuitenkin olla tyytyväinen, jos tekijä ilmoittaa omat tietonsa näkyvästi ja täsmällisesti, antaa mahdollisuuden jättää palautetta ja saa tietää, milloin materiaalia on viimeksi päivitetty.
Lähteet:
Avoin tiede. 2023. Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa? CC BY 4.0.
Voit julkaista oppimateriaalia avoimesti melkein missä tahansa verkkosivustolla. Jotta materiaali leviäisi laajalle, se kannattaa julkaista kanavissa, joista oppimateriaalia muutenkin etsitään.
Avoimen oppimateriaalin kirjasto