Siirry pääsisältöön
Näyttää siltä, että selaimesi on Internet Explorer 11 tai vanhempi. Selainta ei tueta, joten käytä muuta selainta.

Xamkin julkaisijan opas

Suunnittele

kuvituskuvaHienoa, olet siis päättänyt julkaista! 

Suunnittele-osioon on koottu tietoja ja työkaluja, joilla pääset alkuun. Tässä osiossa esitellään erilaisia julkaisukanavia ja julkaisemisen muotoja sekä käydään läpi tekijänoikeuksiin liittyviä asioita.

Julkaiseminen vaatii aikaa

Julkaiseminen on aikaa vievää puuhaa, sillä vaiheita on useita (esim. käsikirjoituksen laatiminen, kuvituksen ideointi ja tuottaminen, editointi, kielentarkistus, viimeistely, taittaminen ja painatus). Osa vaiheista on sellaisia, joiden nopeuteen et voi itse vaikuttaa. Kun varaat julkaisemiseen tarpeeksi aikaa, sisältöä voi miettiä huolella ja kenties useampi silmäpari kerkeää lukea ja kommentoida käsikirjoitustasi. Julkaisuprosessille kannattaakin tehdä aikataulu ja noudattaa sitä. Ajanhallintavinkkejä olemme koonneet Kirjoitusstrategiat-sivulle (tulossa). Tarkemmin Xamkin julkaisusarjojen aikataulutuksesta löydät sivulta Xamkin julkaisukanavat.

Pohdi, mitä haluat julkaisullasi saavuttaa

Selvennä itsellesi, miksi haluat julkaista. Voit esimerkiksi kirjata paperille vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä haluat julkaisullasi saavuttaa?
  • Mihin tarpeeseen se vastaa?
  • Mikä on julkaisusi pääviesti?
  • Mitä lukijat/kuuntelijat/katsojat tekisivät tai ajattelisivat ihannetilanteessa tutustuttuaan julkaisuusi?

Kirkasta, kenelle sisältö on suunnattu

Päätä, kenelle haluat kohdentaa julkaisusi. Kohderyhmä ja julkaisukanava määräävät pitkälti sen, millainen julkaisun pitää olla. Esimerkiksi tieteellinen artikkeli ei sellaisenaan käy sanomalehteen, mutta siitä voi ja kannattaakin muokata muihin kanaviin sopivia sisältöjä. Silloin täytyy kiinnittää huomiota kieleen ja lähestymiskulmaan: ilmaise vaikeasti avautuvat termit muilla keinoin ja valitse jutun kärjeksi kohderyhmää kiinnostava näkökulma. Kohderyhmän määrittäminen voi auttaa myös julkaisun muodon valinnassa. Jos tiedät, että kohderyhmäsi viettää esimerkiksi auton ratissa paljon aikaa, voi audiomuotoinen julkaisu olla hyvä valinta. 

Tekstin suunnittelu ja ideointi

Ideointivaiheessa jokaisen kannattaa hetkeksi hiljentää oma sisäinen kriitikkonsa. Ei ole yhtä tapaa suunnitella ja ideoida, joten kannattaakin kokeilla, mikä sopii itselle parhaiten. Apuna voit käyttää esimerkiksi mielle- ja käsitekarttojen piirtämistä.

Jos kirjoittaminen tuntuu sinulle omimmalta tavalta, käytä sitä apuna ideoinnissasi: Kirjoita kritiikittömästi aiheestasi 15 minuutin ajan, jonka jälkeen käy teksti läpi poimien sieltä parhaat ajatukset vaikkapa alleviivaamalla. Seuraavaksi valitse jokin alleviivatuista ajatuksista ja kirjoita siitä taas vartti. Toista tätä, kunnes olet tyytyväinen. Lopputuloksena saat jokusen hyvin hioutuneen ajatuksen ja paljon eri näkökulmia aiheeseesi.

Kuutiointitekniikassa omasta aiheesta kirjoitetaan kuudesta eri näkökulmasta viitisen minuuttia kustakin.

1. kuvaile, 2. vertaile, 3. yhdistele, 4. sovella, 5. analysoi, 6. valitse hyviä tai huonoja puolia

Lähteet: Ideointivaihe – Kielijelppi – Språkhjälpen (helsinki.fi)