Siirry pääsisältöön

Xamkin julkaisijan opas

Vinkkejä viestintään

Kun julkaisu on valmis, sille halutaan lukijoita - siksi siitä kannattaa viestiä aktiivisesti ja rohkeasti! Suunnittele siis jo julkaisuprosessin alussa, miten kerrot julkaisustasi eri yleisöille.

Xamkin viestintäkanavat

Markkinoi omaa julkaisuasi Xamkin verkkolehdissä (Next, Xamk READ) ja Xamkin somekanavissa. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI) viestintää ohjaa myös rahoittajan ohjeet. Esimerkiksi kansainvälisillä hankekonsortioilla on hyvin tarkat ohjeet siitä, mitä saa viestiä ja milloin. Tarkista nämä asiat jo siinä vaiheessa, kun suunnittelet viestintää.

Lux-intranetista löydät lisätietoa viestinnästä Xamkissa:

Mediatiedottaminen

Tuoko julkaisusi jotakin uutta tutkimuskenttään tai kertooko se hyvistä käytännöistä, joista muutkin voivat hyötyä? Ota hyvissä ajoin yhteyttä viestintäasiantuntijoihin ja keskustele mediatiedotteen laatimisesta. Xamkin mediayhteistyöstä, mediaviestinnästä ja -seurannasta vastaa Viestintä- ja markkinointipalvelut.

TKI-toiminnan mediatiedotteet menevät keskitetysti TKI-viestijöiden kautta eteenpäin. Tutkimustiedotteet saadaan vietyä myös Tiede ja tutkimus -portaaliin.

Aluksi suunnitellaan, millä kärjellä tiedote tehdään ja mille medioille se lähetetään. Pohdi, mitä toimittaja ja lukija saavat tiedotteen sisällöstä. Onko julkaisulla paikallista merkitystä jollekin tietylle kohderyhmälle, vai kiinnostaako se myös valtakunnallisesti tai kansainvälisesti? Voisiko tiedotteen lähettää alan ammattilehtiin?

Oma aktiivisuus kannattaa!

Hyödynnä myös omat asiantuntijaverkostosi! Kerro julkaisustasi omalle asiantuntijaverkostolle esimerkiksi LinkedInin tai Twitterin kautta. Samalla, kun kerrot hankkeesi vaikutuksista, luot omaa asiantuntijaprofiilisiasi ja vahvistat verkostojasi.

Tägää Xamk mukaan somekanavissa (esim. Twitterissä @xamk.fi) ja käytä sopivia hashtageja (esim. #xamk, #tki #eu). Tutki, millä hashtageilla oman asiantuntijuusi keskustelut löytyy ja liity niihin mukaan.

Luo itsellesi ammatillinen profiili verkossa

Tutkijoiden läsnäolo verkossa on vuosi vuodelta muuttunut tärkeämmäksi. Internet on avannut uusia mahdollisuuksia tutkijoille ja helpottanut verkostoitumista niin muiden tutkijoiden, suuren yleisön, ammatillisten yhteisöjen kuin yritysmaailmankin kanssa. Vahva läsnäolo verkossa tuo monia hyötyjä. Esimerkiksi tekemäsi julkaisut löydetään paremmin.

Verkkoa voit hyödyntää muun muassakuvituskuva

  • julkaisujesi markkinointiin ja niiden näkyvyyden parantamiseen
  • yhteistyömahdollisuuksien rakentamiseen
  • uusien yleisöjen tavoittamiseen niin sisäisesti kuin ulkoisestikin
  • ideoiden kehittämiseen ja tiedonjakamiseen
  • oman alan seuraamiseen.

Vahva verkkonäkyvyys on hyödyksi myös rahoitushauissa ja urakehityksen kannalta. Olisi hyvä, että työprofiili olisi yhteneväinen kaikkialla, eli eri verkkopalveluissa kannattaa pitää esimerkiksi samaa profiilikuvaa, työnkuvausta ja kieltä.

Verkkotyökalut lyhyesti

ORCiD

ORCiD on kansainvälinen yhteisöperustainen tunnistusjärjestelmä, jonka tavoitteena on yhdistää tutkijat ja tutkimus. ORCiD-tunniste linkittää julkaisut tekijäänsä, mikä helpottaa esimerkiksi ansioluettelotietojen pitämisessä ajan tasalla. ORCiD-tunniste on pysyvä, eli se yhdistyy aina sinuun työnantajasta, nimenvaihdoksesta tai samannimisistä tutkijoista huolimatta. ORCiDiin tallentamasi tiedot (esim. nimi, julkaisut, vertaisarviointi, hankkeet, apurahat) voi helposti jakaa useisiin eri järjestelmiin ja tietokantoihin, kuten Researchgateen ja tulevaisuudessa Tiedejatutkimus.fi-sivustolle. Näin säästyy aikaa, kun yhdellä päivityksellä tiedot päivittyvät moniin eri palveluihin. Tunnistetta voi käyttää myös esimerkiksi blogeissa, sosiaalisessa mediassa ja sähköpostin allekirjoituksessa. Lisätietoja ORCiDista suomeksi tästä linkistä.

Suosittelemme vahvasti, että jokainen xamkilainen hankkii ORCiD-tunnisteen. 

ResearchGate

ResearchGate on tutkijoiden yhteisöpalvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa omia julkaisujaan ja kommunikoida verkoston jäsenten kanssa. Se on yhdistetty ORCiDiin, joten profiilin päivittäminen käy helposti. 

LinkedIn
LinkedIn on  ammattikorkeakouluissa tärkeä ammatillinen verkostoitumiskanava, jossa voit osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin ja jakaa viimeisimmät julkaisusi ammatilliselle yleisölle ja liike-elämän edustajille. Jos teet päivityksiä tieteellisistä julkaisuistasi tai uusista hankkeistasi, tuo aihe esiin selkeästi. Kannusta kommentoimaan kysymällä kysymyksiä ja rohkaisemalla keskusteluun. Näin sinä, hankkeesi ja julkaisusi saatte näkyvyyttä. Katso lisätietoja LinkedInistä ja Twitteristä Luxista: Asiantuntijana somessa.

Twitter

Twitter on suosittu työkalu, jolla kiinnität suuren yleisön ja oman alasi asiantuntijoiden huomion. Twitterissä joutuu tiivistämään sanottavansa 240 merkkiin, mikä kannustaa luovuuteen ja samalla toimii hyödyllisenä tutkimuksesi tiivistämisharjoituksena.
kuvituskuva

 

Google Scholar

Google Scholarin avulla voi helposti paikantaa mielenkiintoisia tutkimuksia ja julkaisuja. Luomalla profiilin Google Scholariin näet, kuka on viitannut julkaisuihisi. Tällä tavalla pysyt myös perillä alallasi käytävästä keskustelusta ja näet suoraan, kuka on kiinnostunut julkaisuistasi. Profiilin luominen on ilmasta, mutta varmennussyistä käytä Xamkin sähköpostiosoitetta.

 

Saavutettavuusseloste | Accessibility statement